Folkehøgskole eller ikke folkehøgskole, er det spørsmålet?

Nå er det tid for å søke på skoler. Og det finnes et verdenshav av muligheter. Innland, utland, universitet, høgskole, fagskole eller folkehøgskole? Nå har siste semester begynt og tror det kan være nyttig for flere om jeg forteller litt generelt om det å gå på folkehøgskole. The good, the bad & the ugly ved å gå på Danvik.
Jeg beklager på forhånd at dette blir litt langt, men det er mye å si. Gjør oppmerksom på at alle mine meninger kun er basert på mitt år på Danvik. Det er mulig det er annerledes på andre folkehøgskoler.

Folkehøgskole er en fin vei å gå om du trenger et år på å tenke på hva du vil samtidig som du får lært litt og levd litt på egenhånd. Hvilket er grunnen til hvorfor jeg valgte folkehøgskole i utgangspunktet.

Danvik folkehøgskole har syv linjer: forfatter, foto, film, tv, radio, skuespiller og kultur & event. Det er ca. 150 elever på skolen, det gjør oss til en av Norges største folkehøgskoler. Skolen er et internat, fordelt på tre bygg like ved Marienlyst Stadion i Drammen. Fem minutter gange fra sentrum.

På Danvik har vi et alderspenn fra 16 til 29, men gjennomsnittet er 19. Det er veldig mange forskjellige mennesker på et sted. En skulle tro at mennesker i begynnelsen av tjueårene var mer moden enn å sette i gang matkriger i kantina, ødelegge skolens gjenstander og være ekle og uansvarlige, men slik er det, altså. Det er litt videregående extended. En kommer til å måtte hanskes med alle typer mennesker, så da er det gitt at du finner alle de typene på en folkehøgskole også.

Folkehøgskole er en sosialskole. Du læres opp i å bo på egen hånd og ta vare på deg selv. Noen trenger det, noen trenger det ikke. Hver uke er det romsjekk, hvilket vil si at om du ikke har ryddet rommet ditt, får du fravær. De er egentlig ikke så strenge, da. Jeg kan skjønne behovet for dette når det kommer til alle de som aldri har tatt i en vaskestav før, men for meg som rydder rommet mitt jevnlig uavhengig av når vi må gjøre det, føler meg behandlet som et barn. Av og til føles det ut som jeg er fem år og har blitt etterlatt på SFO.

Onsdag og lørdag er det fellesundervisning av noen i ulike mediefelt som kan være relevant for oss. Jeg gikk på Medier og kommunikasjon på videregående og har hittil ikke fått så veldig utbytte av det.

Jeg tar meg selv i å tenke at jeg kaster bort et år av livet mitt uten at jeg oppnår noe særlig. På forfatterlinja, er det ikke slik at vi blir forfattere eller får gå ut i praksis, vi må fortsette videre. Dette er et pit-stop før man skal ut i den virkelige verden for å bli den man skal bli. Jeg må si at skolen ikke har levd opp til alle forventningene mine. Vi har ikke skrevet så mye som jeg trodde (selv om vi er inne i vår mest intense skriveperiode nå, jeg skriver åtte timer hver dag i gjennomsnitt) trodde jeg vi skulle lært mer og fått flere og bedre tilbakemeldinger. Å få tilbakemeldinger fra de andre elevene er vel og bra, men de er på samme nivå som meg, og det er begrensninger for hva jeg kan lære av dem. Dessuten er både elevene og lærerne redde for å såre hverandre og ta bort skrivelysten og klarer derfor ikke å si akkurat hva de mener. Dette gjelder riktignok meg også. Dermed stoler jeg ikke på alle tilbakemeldingene jeg får. Vi har hatt mange nyttige skriveoppgaver som har hjulpet meg til å skrive bedre tekster, og jeg er blitt mer motivert for å skrive. Jeg er sikker på at det kan være nyttig å gå på forfatterlinja før man søker seg videre til Skrivekunstakademiet i Bergen, tekst og skribent på Westerdals eller forfatterstudiet i Bø.

Folkehøgskoleåret er avhengig av menneskene du er sammen med og hvordan innstilling en har. Om du er rundt fine, flotte mennesker med finrare dialekter kommer året til å være fantastisk. Dette er tilfellet for meg, og jeg vet at jeg høres veldig negativ ut når jeg nå har skrevet mye om det jeg misliker med Danvik, men jeg har det faktisk veldig fint her. Jeg har opplevd utrolig mye på de fem månedene jeg har vært her. Likevel synes jeg det er viktig å få frem et nyansert bilde av hvordan jeg oppfatter skolen. Hadde jeg visst mer av dette, hadde jeg kanskje valgt noe annet.

Så til konklusjonen: kan jeg eller kan jeg ikke, anbefale folkehøgskole? Tja, tjo, nja, vet ikke. Det kommer veldig an på. For de som vil ha et rolig år og en easy start på å bo alene, vær så god. For de som egentlig ikke vil på skole, men som vet at folkehøgskole er rolig, bør kanskje ta seg en jobb i stedet. For de som vil ha lærere med kompetanse, søk på høgskole, fagskole eller universitet.

Om frecklenotes

liker Frank Sinatra, mørkmørkmørk sjokolade, blåbærte, Leo Tolstoj og gamle filmer.
Dette innlegget ble publisert i Skole og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

4 svar til Folkehøgskole eller ikke folkehøgskole, er det spørsmålet?

  1. Julie sier:

    Bra innlegg! «For de som vil ha lærere med kompetanse, søk på høgskole, fagskole eller universitet.» Den må svi da. x)

  2. frecklenotes sier:

    Det jeg mener er at selv om lærerne våre er flinke forfattere betyr det ikke nødvendigvis at de er flinke til å lære vekk det de kan. Det er ikke påkrevd med lærerutdanning for å bli lærer på folkehøgskole. F.eks. så har ingen av lærerne mine gått gjennom tekstene mine skriftlig. :)

  3. tine katrine sier:

    Veldig enig i alt du skriver. Folkehøgskole er flott det, og jeg angrer ikke på at jeg gikk på det, men det er vel mest fordi jeg fikk to gode venner der. Følte meg også behandlet som et barn ved romskjekkene, og syns ikke vi fikk noe bra oppgaver eller tilbakemelding på linjen jeg gikk. Men folkehøgskole var en fin opplevelse, men man kan jo lure på om den opplevelsen er verdt alle de tusene og at det kanskje er lurere å jobbe det pauseåret mens man bestemmer seg for hva man vil? Så ja, veldig enig i alt du skriver.

  4. Ida sier:

    Jeg er helt enig når det kommer til det med pedagogikk. Min lærer er skuespiller og spiller på National Theateret- men er verdens værste lærer. Det å kunne lære vekk er en kunst, desverre ikke alltid like prioritert i skolen.

Sett inn notater her:

